Maatpak op wielen

in Auto/Vrij by

Bernie rijdt met autoliefhebbers in hun favoriete bolide. In dit nummer stappen we in bij Floris de Raadt, die een voorliefde voor shooting brakes heeft. Hij laat op dit moment zijn eigen exemplaar bouwen, dus nu stapten we in een andere bijzondere auto: zijn Cadillac DeVille Stationwagon uit 1972.

‘Een auto als deze Cadillac is heel bijzonder. Er zijn er destijds twee van gemaakt, een voor Elvis Presley en een voor Dean Martin. Van het exemplaar van Elvis Presley is precies bekend wat ermee is gebeurd, van dat van Dean Martin niet. Bij mijn auto zitten geen papieren meer waaruit blijkt dat de auto van Dean Martin is geweest, maar aangezien het niet die van Elvis Presley is en er maar twee exemplaren zijn gebouwd, is de kans nogal groot. Maar eigenlijk is dat niet eens waar het me om gaat. Waar het me wel om gaat, is dat mensen zo’n eigenwijze shooting brake durven te laten bouwen. Die term komt uit de tijd dat de Engelse adel zulke auto’s voor de jacht liet bouwen, toen een stationwagen nog een soort halve bestelbus was. De term is trouwens al veel ouder dan dat, hij werd al gebruikt in de tijd van paard en wagen.’

Aan het woord is Floris de Raadt (1967), een petrolhead met een voorliefde voor elektrische auto’s. Hij heeft een bedrijf dat innovatieve medische apparatuur levert, maar daarnaast werd hij in 2009 een van de eerste importeurs van elektrische auto’s in Nederland. Dat pakt hij binnenkort weer op door de Microlino, een moderne versie van de BMW Isetta, naar Nederland te halen.

Waanzinnige projecten
‘Tegenwoordig is er een andere definitie van een shooting brake. Voor de een is het belangrijk dat hij drie deuren heeft, maar dat vind ik niet zo interessant. In de tijd dat een shooting brake nog door paarden werd voortgetrokken, had hij helemaal geen deuren. Een andere definitie, ook de mijne, is dat een shooting brake een twee- of vierdeurs auto moet zijn die door een carrosseriebouwer is omgebouwd tot een auto die praktischer is – en in mijn ogen ook mooier. Ik heb er meerdere gehad, onder meer een Lynx Eventer, een shooting brake op basis van de Jaguar XJS. Maar ik was altijd bezig met het restaureren van waanzinnige projecten van anderen. Nu wilde ik heel graag zelf eens die gek zijn die een project begint, ik wilde een auto laten bouwen die over veertig jaar door iemand anders wordt gerestaureerd.’

Achterruitenwisser
‘Het idee begon toen ik een lijkwagen op basis van een Tesla zag. Toen dacht ik: als dat kan, is een shooting brake ook mogelijk. Mijn Cadillac, hoe mooi ik die ook vind, moet ervoor wijken – aan de ene kant omdat ik geen plek heb voor een eindeloos aantal auto’s, maar ook omdat ik het geld voor zo’n project niet zo uit mijn broekzak haal. Waarom het een Tesla is? Ik vond het belangrijk dat hij elektrisch is. Ik ben een enorme petrolhead, dus laten we onze dagelijkse kilometers elektrisch afleggen, dan blijft er in ieder geval ook voor onze achterkleinkinderen genoeg benzine over om met een brullende V8 over bergpassen te knallen, want dat plezier gun ik ze. De ombouw wordt gedaan bij RemetzCar, een Nederlands bedrijf. Het ontwerp is ook van een Nederlander, Niels van Roij, die een designstudio in Londen heeft. Maar natuurlijk bemoei ik me er zelf ook mee, het is immers mijn auto – een soort maatpak op vier wielen. Neem de achterruitenwisser. Een designer vindt dat een lelijk ding, per definitie. Maar liefhebbers van shooting brakes vinden een auto niet af als die wisser er niet op zit. Het kost tijd, maar het is ook geweldig om te doen. Het avontuur duurt nog tot half mei, dan is hij af.’

Laatste van Auto

Het automeisje

Bernie rijdt met autoliefhebbers in hun favoriete automobiel. Deze editie: Yvette Houtgraaf,

Baas van de snelweg

Tekst en fotografie Marius Hille Bernie rijdt met autoliefhebbers in hun favoriete
0 0,00
Go to Top