De legendarische toekomst van Breitling

in Horloges/Stijl by

Het begint allemaal in 1884. Léon Breitling opent zijn atelier in Saint-Imier en zijn horloges staan vanaf dag één bekend als uiterst precies. De nadruk bij Breitling ligt al snel op chronografen en dat komt goed uit, want daar is veel vraag naar in industriële, militaire, wetenschappelijke en sportieve kring.

In 1889 wordt een octrooi toegekend aan Léon Breitlings chronograaf, die zich onderscheidt van de concurrentie door zijn strakke ontwerp, het ongecompliceerde fabricageproces en het rechttoe rechtaan onderhoud. 1952 is het geboortejaar van de Navitimer, nog altijd een boegbeeld van het horlogehuis. Dat Breitlings drang naar innovatie onuitputtelijk is, bewijst het huis nog maar eens met zijn recente collectie.

Roadshow
De CEO van Breitling, Georges Kern, is vastbesloten om het huis een ‘legendarische toekomst’ te bezorgen. Begin dit jaar begon Breitling met een nooit eerder vertoonde roadshow. Het horlogehuis doet verschillende wereldsteden aan om terug te kijken op zijn grensverleggende verleden en zijn prestaties in de vliegenierswereld. Maar er wordt niet alleen teruggekeken, want Kern heeft ook een nieuwe collectie bij zich.

Navitimer 8
Deze collectie heet de Navitimer 8 en is een hommage aan de geschiedenis van het merk. Je zou verwachten dat de ‘8’ staat voor de achtste versie van dit horloge, maar niets is minder waar. De acht verwijst namelijk naar een speciale afdeling uit 1938 waar cockpit-instrumenten en horloges werden ontwikkeld die op de luchtvaart waren gericht. Deze afdeling kreeg de naam huit (Frans voor acht), omdat er in de aviatiek werd geëist dat instrumenten acht dagen door konden na volledig te zijn opgewonden.

Klassiek en sportief
Die behoefte aan technische perfectie is meegenomen in het nieuwe ontwerp. Zo heeft de Navitimer 8 Chronograaf een secondewijzer die accuraat is tot een kwart seconde. Het uiterlijk van het horloge is evenwichtig en verwijst op een subtiele manier naar het origineel. De ontwerpers van Breitling weten op ongeëvenaarde wijze het klassieke en het sportieve te verenigen. Kijk bijvoorbeeld naar het subtiele contrast tussen de gepolijste en gesatineerde kastonderdelen. Oplichtende wijzers waren onmisbaar voor piloten en zien we dan ook in deze nieuwe versie terug.

Squad goals
Een ander nieuw en interessant concept van Breitling is het squads-programma. Een squad bestaat uit een aantal pioniers in een bepaalde discipline. In de filmgroep zitten grote namen: Brad Pitt, Charlize Theron, Adam Driver en Daniel Wu. Met dit initiatief viert Breitling de band tussen mensen die zijn samengebracht door een gezamenlijk streven of een gemeenschappelijk doel. Zo delen Breitling en de cinema squad bijvoorbeeld doeltreffendheid en bevlogenheid. Samen met een surfers squad en een explorers squad zullen zij het huis de komende tijd vertegenwoordigen in verschillende campagnes.
www.breitling.com

Laatste van Horloges

Join the MVMT

Het was een succesvolle crowdfunding campagne die een kickstart gaf aan het

Tijd voor wat anders

Twentenaar Yvo Staudt had nooit gedacht aan een eigen horlogehuis. Zijn passie
0 0,00
Go to Top