Cocktail met een kick

Bernie is een barhanger. Een liefhebber en een fijnproever. Bij voorkeur van goed gemixte cocktails en de meest aantrekkelijke sterke dranken. Voor deze uitgave schoven we aan bij het Max Brown Hotel in Amsterdam voor een Espresso Martini – een smakelijke cocktail met espresso.

Een kopje koffie of nog een borrel. Het is iets voor middernacht als we na een uitgebreid diner binnenstappen bij het Max Brown Hotel – onderdeel van de snel groeiende groep Europe Hotels Private Collection (EHPC) – aan het begin van de Amsterdamse Herengracht. Max Brown biedt volgens bedrijfsleider Sebastiaan Schaafsma betaalbare luxe: ‘Een goed bed, een goede douche, een goed ontbijt en een goede cocktail tegen een redelijke prijs.’

Wij gaan voor het laatste en schuiven aan bij de bruine, houten bar die tevens dienst doet als receptie. De muren zijn sierlijk aangekleed met boekenkaften, de koperen platen aan het plafond lijken geperst uit een afgedankte bierbrouwerij. ‘We proberen vooral een huiskamergevoel te creëren,’ lacht Schaafsma, ‘onze drie grachtenpanden zijn zeventien jaar geleden voor het eerst ingericht als hotel. Toen wij twee jaar terug de vierde eigenaar werden, heeft de Israëlische ontwerper Saar Zafrir carte blanche gekregen.’

Tijd voor onze bestelling. ‘Wat zeggen jullie van een Espresso Martini, een cocktail bereid met illy-espresso, oer-Amsterdamse koffielikeur en wodka?” vraagt Jesse van der Ark, kwaliteitsadviseur van koffiemerk illy, die er voor de gelegenheid bij is komen zitten. Espresso is een perfecte basis voor een cocktail, stelt hij. De chocolade-, noten- en karameltinten van illy-koffie versterken de smaak van de gebruikte drank. ‘Daarbij blijf je door de cafeïne energiek; ideaal voor als je voorlopig nog niet naar huis wilt.’ We krijgen de mix, die gek genoeg koud wordt geserveerd, ingeschonken in een spitsvormig Martini-glas.

‘We willen onze gasten blijven verrassen.’

Naast ons aan de bar schuiven enkele dertigers aan. ‘What’s that? Can we have one of those?’ Een jonge familie vindt haar weg naar de lift. Naar bed, na een lange dag door de stad gestruind te hebben: ‘Aanvankelijk richtten wij ons op zogenoemde hipsters,’ zegt Schaafsma. ‘Die blijken echter vooral goedkopere hotels aan de ring te boeken. Onze doelgroep is een stuk breder: wij ontvangen gasten van over de hele wereld, van 25 tot 65.’

We richten ons weer op onze drank. En die smaakt. Stevig. ‘Espresso Martini is een simpele cocktail,’ legt Van der Ark uit, ‘door een beperkt aantal ingrediënten en een eenvoudige bereidingswijze komen alle verschillende smaken goed tot hun recht.’ Italianen, de koffiemakers bij uitstek, zijn behoorlijk conservatief als het aankomt op hun dagelijkse bakje, stelt hij: ‘Ze drinken het als espresso of cappuccino. Wij Nederlanders zijn veel meer van het experimenteren.’ Als een van de belangrijkste koffielanden – wij pieken met enkele honderden liters per jaar op een tweede plaats wereldwijd als het om totale consumptie gaat – luistert het moederbedrijf echter naar de wensen uit de polder. Illy biedt sinds enkele jaren naast een barista-opleiding zelfs een koffie-cocktailcursus aan. ‘We willen onze gasten blijven verrassen,’ aldus Schaafsma.

Wij zijn in ieder geval om. Wij nemen nog een rondje. Dat stappen kan nog wel even op zich laten wachten.

Laatste van Cult

0 0,00