Onder de slogan: ‘It’s the A.G.E. of Shayne Oliver for COLMAR’, introduceert Colmar, het merk dat geschiedenis heeft geschreven op het gebied van skiën, de samenwerking met Amerikaanse ontwerper Shayne Oliver. In de sfeer van ‘Apline nostalgie’ fuseren ze hun visie, met als resultaat een perfecte verstrengeling van botsende stijlen.
In de loop der jaren heeft Colmar fanatieke skiërs suggesties gestuurd over “hoe zich te kleden” in de Alpine wereld, in het bijzonder op de piste. Shayne Oliver, zelf een pionier, leek vanaf het begin vastberaden dit stukje stijl-historie opnieuw tot leven te brengen. De designer dook in het enorme archief dat Colmar rijk is. Met respect bestuurde hij alle hoeken en gaten van de geschiedenis van het merk, geïnspireerd door iconische stukken en ontwrichtende details.
Door de fundamentele elementen van historische jassen uit elkaar te halen en opnieuw samen te stellen met zijn unieke verbeelding en excentriciteit, ontstaat een visionaire collectie waarin de producten worden uitgebreid en grenzen worden overschreden. De cape-jacks kunnen als kleine parachutes aan de schouders worden opgehangen.
Dubbele en zelfs driedubbele parka’s die aan alle kanten te dragen zijn en volledig reversibel zijn; dubbele mouwen, dubbele capuchons, oversized en unisex pasvormen, opzichtige kleuren en glanzende stoffen geassocieerd met koele tonen en ondoorzichtige stoffen geleend van de technische aard van skipakken. De unisex-broek in drie kleuren reproduceert de beenkappen die Colmar in de jaren 70 lanceerde. De outer-layer broek, normaliter gedragen tijdens het skiën, wordt een mode-item dat je zelfs in de stad kunt dragen.
Shayne Oliver toont expliciet zijn bron van inspiratie, doormiddel van een rubberen label, willekeurig genaaid op de stukken, als een intentieverklaring: “Colmar heeft een ongelooflijke geschiedenis in outerwear en is onbetwist de meester in skikleding. Het doorzoeken van de bijna honderd jaar oude archieven was spannend. En het was bijzonder intrigerend om deze collecties te transformeren en te herconfigureren door middel van straattaal en mijn esthetiek. Onze ontmoeting is een experiment in stemming en energie die de outerwear collectie tot een maximum drijft, waarbij ik de iconische producten van Colmar jongleer met mijn gevoel voor materiaal-prestaties en een unisex benadering voor het dragen van mode.”
“Het was beslist interessant om te zien hoe Shayne Oliver onze geschiedenis heeft geherinterpreteerd. In het begin dacht ik dat de associatie tussen onze twee werelden moeilijk te zien zou zijn, maar het resultaat is verbazingwekkend. Wat ik op prijs stel, is dat terwijl Shayne iconische stukken uit het verleden op een extreme manier herinterpreteerde, hij in staat was om de ziel te behouden waardoor het makkelijk te raden is welke jassen, sweatshirts en broeken zijn inspiratie waren, ” vertelt Giulio Colombo, CEO van Colmar met verantwoordelijkheid voor producten. “Alpine nostalgia, in een revisionistische betekenis, is een belangrijk onderwerp voor ons – als merk dat zich in die niche voortbeweegt en als pioniers de esthetiek hebben gecreëerd en uitgevonden – de bergen, skiën, de kou, zaken die voor ons merk na al die tijd nog steeds erg actueel zijn. ” age.colmar.it