Zakelijk reizen op hoog niveau

in Travel/Vrij by

Luchtvaartmaatschappij Cathay Pacific richt zich in zijn innovatie op onderscheidende dienstverlening, hoogwaardige boekings-tools en gebruik van de meest geavanceerde toestellen die zuiniger vliegen en dus minder belasting vormen voor het milieu. Een reisverslag van een vlucht van Amsterdam naar Hong Kong. Een ongeëvenaarde ervaring.

“Als je straks wilt gaan slapen, kan je heel gemakkelijk je stoel verstellen tot een volledig horizontaal bed”. Ik ben net opgestapt in een Boeing 777 van luchtvaartmaatschappij Cathay Pacific. Aan de andere kant van het gangpad in een rij van twee comfortabele stoelen zit Marco van Naarden, de Nederlandse marketingdirecteur van het luchtvaartbedrijf. “Am I able to assist you with your chair, mister Müller?”, vraagt een toegesnelde stewardess. Komende twaalf uur zal de elegante Chinese erop toezien dat het aan mij en anderen in de businessclass aan niets ontbreekt. “Innovatie gaat over het serieus nemen van je klant. Door hen persoonlijk te benaderen”, legt Van Naarden uit. “Aan boord kan iedereen een kop koffie serveren. Het gaat erom hóe je dat doet.”

Cathay Pacific werkt uitsluitend met Aziatisch boordpersoneel. Daarvoor heeft het bedrijf bewust gekozen. “Wij willen een consistent serviceniveau”, aldus van Naarden. Dat beleid lijkt zich uit te betalen. Niet voor niets benoemde Skytrax Cathay Pacific vier keer tot de beste airliner ter wereld; meer dan welke maatschappij dan ook. “Het bedrijf blijft verbazen”, aldus het juryrapport van het gerenommeerde reis-onderzoeksbureau.

Uitgerust

Een plaats aan boord van Cathay Pacific is niet de goedkoopste manier om naar Azië te reizen of, op doorvlucht, naar Australië. Maar comfortabel is het zéker. “Marges in onze industrie zijn klein; snijden in de prijs heeft hoe dan ook effect op de dienstverlening. En dat willen wij niet.” Volgens marketingdirecteur groeit de vraag naar onderscheidende service. “Bij een overaanbod aan budget airlines groeit de behoefte aan luxe. Reizen blijft een bijzondere ervaring.” In het bijzonder geldt dit, volgens Van Naarden voor zakelijke reizigers. “Als je belangrijke afspraken hebt of werkverplichtingen in het Verre Oosten is het belangrijk om uitgerust aan te komen.”

In de vliegtuigbranche zijn de laatste jaren grote stappen gezet in de ontwikkeling van hoogwaardige toestellen. Van Naarden: “Wij zetten in op een zuinigere vloot. De Boeing-777 modellen uit de vloot van Cathay Pacific zijn 25 procent zuiniger als het aankomt op brandstofgebruik dan de ‘747’ die nog door veel andere luchtvaarders gebruikt wordt.” Komende jaren gaat Cathay Pacific over naar het nieuwste model van vliegtuigbouwer Airbus, de zogenoemde A350: “die gebruikt nog eens 25% minder brandstof. Dat is niet alleen goed voor de prijzen die we kunnen rekenen, maar zeker ook voor het milieu.”

Klasse

Cathay Pacific heeft anders dan de meeste luchtvaarmaatschappijen vier klassen aan bood: Economy Class waarbij alle reizigers de beschikking hebben over een eigen touche screen-televisiescherm, Premium Economy met een uitgebreider maaltijdaanbod, bredere stoelen en meer beenruimte waarbij reizigers ook nog eens in kunnen checken met voorrang, Business Class met stoelen zoals die van mij, die volledig horizontaal kunnen worden gemaakt, een geweldig menu en veel persoonlijke ruimte en First Class. Die laatste is biedt een ongeëvenaarde reiservaring waarbij reizigers een eigen suite hebben en op verzoek op ieder moment tijdens de vlucht eten en drank kunnen bestellen. Cathay Pacific heeft een rijke wijnvoorraad aan boord als ook een serie unieke whisky’s en likeuren.

Het overweldigende aanbod houdt ontwikkelaars van de luchtvaartmaatschappij overigens niet tegen in het bedenken van nieuwe innovaties. Van Naarden: “Komende jaren mag je veel meer technische snufjes verwachten; we zitten echt in een omslagpunt. Aan boord van de nieuwe A350-toestellen zit standaard Wifi. Ook gaan we livestream televisie aanbieden.”

All aboard!

Dat gezegd wordt ook het boeken van tickets komende jaren veel gemakkelijker door verdere vernieuwing van de online tools van Cathay Pacific. “Reizen moet een geweldige ervaring worden vanaf het moment van boeken tot aan de aankomst in het land van bestemming.” Via de site en de luchtvaarmaatschappij zijn reizigers nu al in staat hun hele programma te beheren. Die digitale optie, wordt volgens Van Naarden, vooral door zakelijke reizigers gewaardeerd.

Ook de infrastructuur op de luchthaven gaat er volgens de marketingdirecteur van Cathay Pacific anders uit zien. “Wij zijn bezig met een grootschalige proef met selfservice bag drops waarbij je je bagage met een paar simpele handelingen kunt inchecken. Dat maakt het vertrek een stuk efficiënter.”, aldus van Naarden.

De marketingdirecteur draait zich wederom mijn kant op: “Wil je je bed al opgemaakt hebben? Floris? Floris,…?” Na het uitspreken van de laatste woorden van Van Naarden ben ik in diepe slaap gevallen. Ik ben in de wolken.