Stijl-Sander-Kok

De stijl van… Sander Kok

in Mode/Stijl by

Sander Kok maakt indruk met zijn eerste roman De Smeltende Vrouw. Herman Brusselmans noemt het zelfs ‘een debuut dat alle andere debuten overbodig maakt’. Ook de persoonlijke stijl van Sander verdient lof.

‘Mode is een taal en ik hou van taal. Zoals ik aan mijn bureau zoek naar het juiste woord voor een beeld, zoek ik in mijn kledingkast naar het juiste pochet voor een jasje. Nooit te lang, want dan voel ik me ijdel – zo mannelijk ben ik dan ook wel weer. Wat mij betreft geldt voor kleding hetzelfde als voor tekst. Soms wil je die mooie metafoor gebruiken, maar je bent bang dat hij op die plek te veel opvalt, te veel afleidt. Dus je bewaart hem voor een betere gelegenheid. Zo is het ook met kleren. Die moeten, zeker als ik als schrijver de hort op ga, mooi zijn, maar niet te veel opvallen. Als ik voorlees, wil ik dat men mijn stem volgt, niet de lijnen van de boord van mijn overhemd.’

‘Ik vind stijl belangrijk, zowel in wat ik schrijf als in wat ik draag. In elk geval stijlloos vind ik opzichtige merktekens. Ik zou vaker sportkleding dragen als er niet altijd zo’n groot logo op stond. Kleding mag van mij nooit schreeuwen, hoogstens fluisteren. Je zal me nooit trots horen zeggen dat mijn jasje van een bepaald merk is. De mooiste kleding is anoniem.’

‘Als twintiger was ik nogal een dandy; tegenwoordig kleed ik me meer ingetogen. Verzorgd en minimalistisch. Stof en snit zijn belangrijker dan statement. Het geheel hoeft niet op te vallen, zolang alles maar goed is afgestemd. Verder heb ik weinig eisen. Oké, liefst is de kleding niet door kinderhandjes gemaakt. Maar verder? Nee. De tijd van dandyisme en statements liggen achter me. Ik vind provoceren met kleding zo goedkoop. Als je wilt provoceren, schrijf je maar een boek – dan staat er meer op het spel.’