Het socialmediabeleid van de oude en nieuwe garde journalisten: Aanwinst of onzin?

in Actueel/Media by

De ene journalist is trots dat hij geen smartphone heeft en niet op Facebook zit, de andere heeft dag en nacht minstens een oog gericht op de non-stop stromen nieuws, geruchten en roddels. Nieuws verspreidt zich vaker en sneller via de kanalen van de sociale media. Hoe gaan nieuwe en oude media om met het effect van sociale media?

Door Addie Schulte

Gert-Jaap Hoekman

Hoofdredacteur NU.nl

‘We maken ons niet zo druk over het algoritme en clickbait. Maar twee procent van onze bezoekers komt via sociale media. Een kop voor Facebook moet anders zijn dan voor je site, maar we houden er wel rekening mee dat mensen alleen de kop lezen. Die mag niet mysterieus zijn. Het is een godsgeschenk dat we het klikgedrag van bezoekers live kunnen volgen, om er vervolgens schijt aan te hebben. We zijn eigenlijk een antisociaal media-medium. We willen heus wel de grootste zijn op Facebook, en ik kan niet zonder Twitter. Maar als iets “viral” gaat, betekent dat niet dat wij er per se over schrijven.’

Joris Luyendijk

Journalist en schrijver

‘Sociale media zijn geweldig om je open te stellen voor bronnen. Dat kan ook anoniem en laagdrempelig. Bovendien kan je via sociale media heel veel informatie en inzichten verwerven en onderzoeken of die representatief zijn. Het is een enorme plus om op die manier te kunnen werken.

Het gebruik van sociale media hangt natuurlijk ook van het onderwerp van het journalistieke onderzoek af. Politici staan te trappelen om met journalisten te praten. Bij bankiers, die ik wilde spreken voor mijn onderzoek voor mijn boek Dit kan niet waar zijn, was dat wel anders.’

Tanja van Bergen

Directeur Vereniging van Onderzoeksjournalisten (VVOJ)

‘Traditionele media kunnen van sociale media leren wat wel en niet werkt. Ze moeten die niet uitsluitend als bedreiging zien. Dat nieuws sneller gaat, is een constante. Het is ouderwets om te denken dat sociale media allerlei hapklare informatie presenteren en het brein daardoor lui wordt. Want waarom trekt “Syrië” wel de aandacht met de foto van een verdronken jongetje die direct via sociale media de wereld rondgaat? Journalisten nemen te snel aan dat hun ideeën over nieuws ook die van de lezers zijn. Sociale media slaan daar een bres in.’

Jan Bonjer

Hoofdredacteur Het Financieele Dagblad

‘We tappen de Twitter-feed af als signalering. We gebruiken sociale media ook om onze berichtgeving te verspreiden, vooral via LinkedIn. De inhoudelijkheid en de netwerken daar passen beter bij ons dan andere sociale media. Van Facebook zijn we bijna af. Dat is te veel op triviale onderwerpen gericht en we maken ook geen video’s, die het goed doen op Facebook. We hebben geen last van sociale media en gaan er vooral minder mee doen. We hebben andere manieren om onze lezers te bereiken; via de site en nieuwsbrieven.’