Slecht nieuws is geen nieuws

in Maatschappij by

Mediasocioloog Peter Vasterman promoveerde ooit op het fenomeen mediahype. Kenmerk van een mediahype, zo stelde hij, is een snel opkomende piek in de media-aandacht waarna die aandacht langzaam afneemt. Zo waren de media na de dood van Meindert Tjoelker in 1997 jarenlang in de ban van zinloos geweld. Twintig jaar later lees je er nog zelden iets over.

Is bitcoin ook een mediahype? Nou nee, zullen velen zeggen. De cryptomunt kan de financiële wereld volledig op zijn kop zetten. En zeker ook de onderliggende technologie van bitcoin, de blockchain, heeft potentieel verstrekkende gevolgen. Alles wat nu centraal wordt geadministreerd, wordt in de toekomst decentraal bijgehouden. Power to the people!

Prima, over bitcoin en blockchain hebben we het over tien jaar waarschijnlijk nog steeds. Maar opvallend is wel dat media in de tweede helft van 2017 geen genoeg leken te krijgen van de cryptomunt terwijl de aandacht in de eerste paar maanden van 2018 een stuk minder is. Verhalen als die van het Limburgse gezin Taihuttu, dat alles verkocht om te investeren in bitcoin, circuleerden grif, maar kom je nu een stuk minder vaak tegen.

Jammer, want juist nu zou je toch wel willen weten hoe het met de Taihuttu’s en hun vermogen gaat. Een verklaring kan zijn dat crypto-investeerders liever met de media praten als de koers dik in de plus staat. Zo’n vrolijk verhaal over slapend rijk worden is toch leuker om te vertellen. Bovendien: van juichverhalen wordt je munt alleen maar gewilder en meer waard. Zo werkt het piramidespel dat bitcoin is.

Laatste van Maatschappij

Hongerloon

De tarieven van freelance journalisten zijn het afgelopen jaar opnieuw gedaald. Dat

Alles in evenwicht

Bij het Amsterdamse sterrenrestaurant Sinne is alles in verhouding. Aan tafel met

Humor met inhoud

Cabaretier Janneke de Bijl vindt zichzelf niet grappig. In ieder geval niet
0 0,00
Go to Top