Onderzoek-slapen-hersenstichting

Slapen zonder nachtrust, tips hoe jij fit op werk verschijnt

in Dr. B/Stijl by

We hebben allemaal van die momenten dat we niet vooruit te branden zijn en we de slaap nog uit de ogen moeten wrijven. Het meest voorkomende probleem? Een slechte nachtrust. De een ligt urenlang te woelen in bed, de ander gaat simpelweg veel te laat naar bed. Toch is het aantal uur slaap wat je per nacht pakt niet het enige dat van belang is, zo blijkt uit een onderzoek van de Hersenstichting.

Tijdens het onderzoek is de slaapdata van maar liefst 140.000 mensen uit 34 bestaande Nederlandse bevolkingsonderzoeken van de afgelopen 25 jaar onderzocht. Daaruit blijkt dat we weliswaar net lang genoeg in bed liggen (zeven uur), maar alsnog over een slechte nachtrust beschikken. 90% van de mensen slaapt tussen de zeven en negen uur per dag. Niks mis mee, maar het doorslapen is het echte probleem.

Om goed de nacht door te komen gebruikt dan ook 4,6% van de mannen (en 11% van de vrouwen) tussen de 41 en 65 jaar medicatie. Reden hiervoor is omdat we vaak moeilijk in slaap komen, ’s nachts wakker worden of te vroeg weer opstaan. Vooral reden nummer twee is de grote boosdoener. Bij de 65-plussers onder ons heeft een kwart van de vrouwen hier van, tegenover 15% van de mannen.

Wat moet je doen?
Nu we dit weten is het tijd om dit probleem aan te pakken. Hoe zorg je ervoor dat jouw nachtrust weer op orde komt en jij weer fris en fruitig op werk verschijnt. Tijd voor een paar handige tips:

Leg op tijd alles weg
Vaak staan we er niet eens bij stil, maar je telefoon en je laptop uitdoen en direct daarna gaan slapen helpt bepaald niet. Niet alleen omdat je nog allerlei prikkels opneemt, maar ook het felle licht is een grote boosdoener. Probeer dit dan ook minimaal een half uur van tevoren aan de kant te schuiven, zodat je makkelijker in slaap valt.

Schrijf gedachtes op
Piekeren, piekeren en nog eens piekeren. Vaak doen we het als we aan werk denken of ons zorgen maken om de kinderen die nog steeds van dat een feestje thuis moeten komen. Of misschien heb jij wel een million dollar idea, waardoor je schathemeltjerijk wordt en het nu in alle macht probeert te onthouden. Leg het naast je neer – letterlijk en figuurlijk. Schrijf het op, zodat je er niet meer aan hoeft te denken. Dan kun je het zonder problemen weer vergeten.

Laat het eten staan
Nog even wat eten en drinken voordat je naar bed gaat kan bijzonder aanlokkelijk zijn, maar doe het alsjeblieft niet! Vooral product waar suikers in zitten, zorgen ervoor dat het veel langer duurt voordat je ogen eindelijk dichtvallen.

Het is trouwens niet voor het eerst dat er aandacht wordt besteed aan een goede dosis slaap. In ons magazine ging Dr. B op onderzoek uit om ervoor te zorgen dat jij nooit meer verstoken bent van je nachtrust. Dat is allemaal hier te lezen.