Range Rover Velar: Het origineel

in Auto by
Foto: landrover.nl

Ruim, praktisch, comfortabel: het is eenvoudig te begrijpen waarom SUV’s de laatste jaren in de mode zijn. Ieder merk haast zich de ene na de andere SUV op de markt te brengen. Maar als je er dan toch een wilt hebben, waarom zou je dan niet voor het origineel gaan? Zeker nu Range Rover, uitvinder van het genre, zichzelf met de nieuwe Velar heeft overtroffen.

Precies 70 jaar geleden werd op de AutoRAI in Amsterdam de eerste Land Rover getoond. Het Britse Rover zag wel een markt voor zo’n terreinwagen. Het lag voor de hand dat een Europees merk na de oorlog met een dergelijke auto zou komen, want in de jaren ervoor was Europa immers overspoeld door de jeeps van het Amerikaanse leger. In 1970 achtte Land Rover de tijd rijp voor een minder spartaanse versie van de Land Rover: de Range Rover. Daarmee vond Land Rover een nieuw genre uit: auto’s die we tegenwoordig kennen als SUV. Voor de onthulling in 1970 probeerde Land Rover de naam van de nieuwe auto geheim te houden. Testauto’s werden daarom voorzien van een andere naam: Velar. Die naam gebruikt het merk nu opnieuw. Ditmaal niet om buitenstaanders zand in de ogen te strooien, maar als modelnaam voor de nieuwste loot aan de Range Rover-stam.

De Velar is het vierde model van Range Rover, een maatje groter dan instapmodel Evoque, maar kleiner dan de Sport en het topmodel van het merk dat simpelweg Range Rover heet (al introduceerde het merk onlangs de nog exclusievere SV Coupé van bijna vier ton, die echter in een beperkte oplage wordt gebouwd). Als je de positie van de Velar in het modellengamma kent, snap je dat er ook motoren beschikbaar zijn die je onder de noemer ‘verstandig’ kunt scharen. Een 180 pk sterke diesel bijvoorbeeld, die op zich volstaat. Maar voor je gevoel is het toch een beetje of je Doutzen Kroes de stem van Joe Cocker hoort opzetten: los van elkaar prima te pruimen, maar de combinatie schuurt toch een beetje. De V6 met turbo die wij meekregen vormt een heel wat betere combinatie. Mocht je gelijk naar de dealer rennen: die variant heet P380. Wat ons betreft zou een elektromotor het ook goed doen in deze auto. Bij dit uiterlijk verwacht je namelijk een motor die niet al te veel lawaai maakt en de auto toch schijnbaar moeiteloos (en vlot) door het verkeer loodst. Het topmodel van Range Rover is er sinds kort ook als plug-in hybride, dus wie weet.

Maar laten we niet gaan doen of het bij deze Velar allemaal om de motor draait. Dé bepalende factor bij de Velar is het design. De Range Rover uit 1970 had zo’n briljant design dat hij als allereerste auto ooit tentoongesteld werd in het Louvre. De nieuwe Velar doet er weinig voor onder. Waar je ook kijkt, je ziet nergens iets waarover niet is nagedacht. En toch zie je gelijk dat het een Range Rover is, met duidelijke verwijzingen naar Het Origineel uit 1970. Het maakt bijna niet meer uit hoe hij rijdt of wat voor motor erin zit, want het design maakt alles goed. Honderd punten!

Laatste van Auto

Baas van de snelweg

Tekst en fotografie Marius Hille Bernie rijdt met autoliefhebbers in hun favoriete

Maatpak op wielen

Bernie rijdt met autoliefhebbers in hun favoriete bolide. In dit nummer stappen
0 0,00
Go to Top