Maatwerk

in Mode/Stijl by

Kledingbedrijf Pakkend is een oer-Hollandse onderneming. Het biedt hoge kwaliteit maatpakken tegen een betaalbare prijs. De winkels van Pakkend zijn ook zonder te veel opschmuck, zonder ‘een Italiaans sausje’, ingericht. “Wij willen bovenal een goed product leveren. Daarin zijn wij nog echte idealisten”, aldus oprichter Chris van Luxemburg en Pakkend Zakelijk-voorman Arthur Vinkenoog.

Nederland mag dan geen grote naam hebben als modeland, toch zijn er behoorlijk wat kleermakers in de Europese modewereld die hun basis vinden in de polder. De Amsterdamse pakkensnijder Oger bijvoorbeeld die vanuit de P.C.Hoofstraat een pakkenketen opbouwde met vestigingen in heel de Benelux. En ondernemer Fokke de Jong die er met zijn label Suitsupply zelfs in slaagde om door te dringen tot mode Mekka van Seville Row in Londen.

De oprichters van Pakkend behoren tot de jongste lichting pakkenmakers uit Nederland, die met een innovatief concept in staat zijn het vakgebied op zijn kop te zetten. Al zeggen ondernemers Chris van Luxemburg en Arthur Vinkenoog niet direct uit te zijn op internationale expansie. “Het gaat ons niet primair om groei of winst. Wij willen gewoon een goed product leveren tegen een redelijke prijs. In dat zijn we nog echte idealisten.” Volgens de pakkenmakers zijn hun voorgangers groot geworden door zich te vooral te richten op het hoge segment met duur maatwerk. Of door confectie te produceren voor de massa. Zijzelf richten zich op de middemarkt.

Reclamemannen

“Pakkend is uit frustratie geboren”, legt Van Luxemburg uit. “Eerder hadden wij een baan in de reclame. Als salesmedewerker diende wij vijf dagen per week in pak rond te lopen. Het viel ons daarbij echter op dat de mogelijkheden beperkt waren. Confectiekleding vonden wij niet aantrekkelijk. Terwijl maatwerk vaak veel te duur was.”

Van Luxemburg en Kasper Zweerman (de mede oprichter van Pakkend) namen het heft in eigen handen. Zij verdiepten zich uitgebreid in de kledingmarkt: in de handel en het aanbod. En in stoffen, patronen en naaiwerk. Daarbij lieten zij zich door een van ‘s-lands grootste modetekenaars bijspijkeren. “Wij zijn echt in de leer gegaan. Dagenlang hebben wij ieder facet van het aanmeten, mouleren en patroon tot ons genomen.” Resultaat van die inspanning is een strak zittende snit en een goede productionele organisatie. De kwalitatief sterke producent in Oost Europa is in staat om maatwerk binnen vier weken op te leveren.

Pakkend opende sinds 2007 winkels in Den Haag en Amsterdam. Arthur Vinkenoog op zijn beurt richtte zich meer op de zakelijke klant. Hij is verantwoordelijk voor de pop-up store van Pakkend die in zakelijke centra en bij bedrijven opgezet wordt. “In het bedrijfsleven hebben mensen vaak onvoldoende tijd om overdag bij onze winkels langs te komen.”

Champagne en sigaren

Van Luxemburg en Vinkenoog: “Het gaat economisch gezien misschien iets minder in Nederland, maar daar merken wij bij het uitrollen van ons bedrijf weinig van.” Dat is wellicht ook omdat de ondernemers redelijk nuchter blijven onder hun starterssucces. “Aanbieders van maatkleding vervallen vaak in allerlei kunstwerk: ontvangst met champagne en sigaren. Chrome afwerking van winkels en veel kersenhout. Een Italiaans sausje, zeg maar.”, legt Van Luxemburg uit. “Wij doen dat niet. Onze winkels zijn zakelijk ingericht. Het is er erg laagdrempelig. Bij voorkeur spreken we onze klanten aan bij hun voornaam.”

In hun groei worden de pakkenmakers overigens geholpen door een toenemende vraag naar maatwerk. “Het gaat daarin niet zozeer om luxe. Maar om exclusiviteit. Het verschil tussen die twee is vooral de prijs. Mensen willen meer kunnen afwisselen in hun unieke kleding. Maar ze willen daar niet veel extra voor de hoeven betalen.”

Blijft de vraag wat de ondernemers van plan zijn bij aanhoudende vraag naar hun pakken. Toch uitbreiding naar meer steden en wellicht het openen van kledingzaken in het buitenland? “In plaats van een kwantitatieve groei gaan wij vooral voor een verbreding van ons product: meer stoffen, meer mogelijkheden. En andere producten als canvas pakken en maatmantels.”