Femke-Roosma-Groenlinks

Politiek vanaf de zijlijn

in Actueel/Lobby by

Mocht GroenLinks bij de gemeenteraadsverkiezingen in maart volgend jaar als winnaar uit de bus komen, dan hoopt Roosma op ‘socialere’ en ‘groenere’ politiek in de hoofdstad. De geboren Fries wil een steviger aanpak van de overspannen woningmarkt in Amsterdam en een ruimhartiger armoedebeleid. Ook moeten auto’s uit het centrum worden verbannen.

Door: Floris Müller, fotografie: Paar One

‘Over enkele maanden moet het allemaal gebeuren’, lacht Femke Roosma, het Amsterdamse raadslid voor GroenLinks (GL). In maart 2018 vinden de gemeenteraadsverkiezingen plaats, en haar partij lijkt het goed te gaan doen in de hoofdstad. Volgens de eerste peilingen maken de groenen kans op tien tot twaalf zetels; bijna een verdubbeling van het huidige aantal. Lokale politici profiteren van de geweldige populariteit van landelijk fractieleider Jesse Klaver. Ook het wegvallen van de PvdA als serieuze concurrent op links levert extra stemmen op in de hoofdstad, zo is de voorspelling.

Vastgeroest
Anders dan aan het Binnenhof staat GroenLinks in Amsterdam bekend als een echte bestuurspartij. Sinds de jaren zeventig werd de fractie slechts drie keer in de oppositie gedwongen. Daarmee is de partij overigens verre van vastgeroest, meent Roosma. ‘We zijn als een van de weinigen aan linkerzijde in staat om een perspectief te schetsen van hoe wij de stad voor ogen hebben. Amsterdam dreigt een miljonairskolonie te worden, net als de Britse hoofdstad Londen’, zegt ze. ‘Daar zijn hele wijken in handen van speculanten en is bijna geen plaats meer voor gewone mensen.’ Regulering van de woningmarkt – bijvoorbeeld door het maximaliseren van huurprijzen – is volgens haar een optie. ‘Ook zou je woonplicht in kunnen stellen waarbij je mensen dwingt om een huis dat ze kopen ook echt te bewonen.’

Fries
Roosma is een geboren en getogen Fries. De dertiger groeide op in kerkdorp Buitenpost, op twintig minuten rijden van Leeuwarden. Eind 2013 verhuisde ze naar Amsterdam voor een studie politicologie. Bij de laatste stemronde in de hoofdstad werd ze verkozen als raadslid voor GroenLinks. ‘Liever dan een actieve politieke carrière ambieer ik een functie waarin ik invloed heb op het beleid. Vooral ook omdat ik mijn wetenschappelijke werk als assistent-professor sociologie aan Tilburg University heel leuk vind.’
Behalve aanscherping van de regels voor het huren en kopen in Amsterdam staat aanpak van armoede in de hoofdstad hoog op het politieke wensenlijstje van de politica. ‘Opvang van dak- en thuislozen en uitgeprocedeerde asielzoekers wordt nu nog te veel bepaald door economische afwegingen. Dat is helemaal niet nodig: Amsterdam is ongelofelijk rijk.’

Autovrij
Afgelopen jaren maakte Roosma zich hard voor het terugdringen van de auto uit de binnenstad, net als eerder al in Oslo, delen van Madrid en Hamburg gebeurde. ‘Wij willen de publieke ruimte teruggeven aan bewoners en tegelijkertijd een gezonder leefklimaat creëren’, spreekt de politica. Die overtuiging kwam de partij afgelopen jaren op behoorlijk stevige kritiek te staan van bewoners en ondernemers in het centrum van de stad. ‘We laten ons daardoor echter niet tegenhouden’, zegt ze nu. ‘Als politicus moet je af en toe voor je idealen staan. Ik zie nu dat het draagvlak voor een autovrije binnenstad groeit.’

Dit artikel is te vinden in Bernie #2 dat vanaf 1 december in de winkels ligt. Koop nu het nummer of neem een abonnement op Bernie.