Eindeloos fijn slijpen: Het merk Porsche

in Auto by
Foto: newsroom Porsche

Porsche viert dit jaar dat het zeventig jaar sportauto’s bouwt. En dat feestje kun je meevieren met de splinternieuwe 911 Carrera T, misschien wel dé Porsche van dit moment.

De laatste jaren was er een ware Porsche-hype. De markt voor klassieke Porsches was oververhit en die voor nieuwe Porsches deed daar nauwelijks voor onder. Gelimiteerde modellen waren soms binnen enkele maanden al tienduizenden euro’s meer waard en Porsche leek zich daar een beetje in te verliezen. Leek, want de laatste tijd brengt het merk juist pure rijdersauto’s die voor speculanten volstrekt oninteressant zijn.

De Porsche 911 R was zo’n model dat direct was uitverkocht en direct meer waard werd. Met de 911 GT3 Touring heeft het merk nu echter een nagenoeg identieke auto, maar dan zonder dat je je op de speculantenmarkt hoeft te begeven.

Het leuke is echter dat Porsche met de 911 Carrera T nóg een auto voor liefhebbers op de markt heeft gebracht. Natuurlijk is iedere 911 een liefhebbersauto, maar de basismodellen waren wel een beetje praktischer en comfortabeler geworden om het Zuidaspubliek tevreden te stemmen. Met een paar relatief kleine tweaks heeft Porsche de basis-911 nu veranderd in een auto waarin je simpelweg wilt blijven rijden. Het vermogen is met 370 pk identiek aan dat van de reguliere Carrera, maar Porsche heeft geprobeerd om de auto lichter te maken, onder meer door lichtere achterruiten te gebruiken en minder geluidsisolatie toe te passen. Ook het navigatiesysteem en de achterbank zijn weggelaten, al kun je die er wel bij bestellen. Daarnaast heeft Porsche de auto van een sportonderstel en een sperdifferentieel voorzien.

Wij reden de Carrera T zoals-ie moet zijn: met handbak. Je kan ook een razendsnel schakelende automaat bestellen, PDK in Porsche-taal, maar die moet je in deze versie van de 911 niet hebben. Hier draait het om rijplezier, en dat heb je meer als je op een circuit of je favoriete bergweg zelf van versnelling wisselt dan wanneer een automaat dat voor je doet; dat gaat computergestuurd en geeft je geen voldoening.

Versies als deze en de onlangs geïntroduceerde GT3 RS moeten de belangstelling voor de 911 warm zien te houden. Dat klinkt misschien gek, want de hele wereld wil immers een 911. De verwachting is echter dat Porsche in de loop van dit jaar de volgende generatie van zijn vlaggenschip laat zien. Dat zou goed passen, want Porsche viert dit jaar dat het 70 jaar sportauto’s maakt en de 911 is al ruim een halve eeuw dé Porsche. Die nieuwe 911 zal niet totaal anders zijn dan de huidige, want de wereld van Porsche is er een van eindeloos fijn slijpen en perfectioneren. Als wij het geld hadden liggen, zouden we dan ook niet op de volgende generatie wachten — we zouden die 911 Carrera T nemen.

Laatste van Auto

Het automeisje

Bernie rijdt met autoliefhebbers in hun favoriete automobiel. Deze editie: Yvette Houtgraaf,

Baas van de snelweg

Tekst en fotografie Marius Hille Bernie rijdt met autoliefhebbers in hun favoriete
0 0,00
Go to Top