Ben-Akkerman

De stijl van… Ben Akkerman

in Mode/Stijl by

Brillenverkoper Ben Akkerman begon op zijn vierenzeventigste een exclusieve brillenshop in Rotterdam. Bij hem vind je unieke kijkers die in kleine series met de hand gemaakt worden.

Tekst: Matthijs Goes

Bril
‘Het thema van mijn leven is mensen inspireren en geïnspireerd worden. Dat kan door van alles zijn, een schilderij, mode en natuurlijk brillen. Ik zit al sinds 1959 in de brillen. Toen was daar nog niets aan. De opticien was eigenlijk een smalspoor-oogarts die mensen een prothese verkocht. Daarom ben ik het zelf maar gaan doen. Het is nog steeds heel leuk om te zien dat er mensen van buiten het brillenwereldje met nieuwe technieken aan de gang gaan. Zo is er een man die uit de staalindustrie komt, en zijn vrouw is architect, zij zijn eerst oled-verlichting gaan maken. Vervolgens wilde hij 3D-printen met titanium om brillenpootjes te maken. De machine daarvoor moest hij zelf maken, want iedereen zei dat het niet mogelijk was. Nou, je begrijpt, hij is nu de enige die met titaniumpoeder brillen kan printen. Hun merk heet Pugnale & Nyleve, ze hebben echt heel mooie brillen.’

Auto
‘Auto’s zijn ook een inspiratiebron voor me. Eigenlijk zitten we hier in de winkel in mijn Porsche 911 (993), die ik heb verkocht om dit te kunnen beginnen. Zodra het een beetje goed loopt en ik er weer een kan betalen, koop ik onmiddellijk een nieuwe, het is een heerlijke auto. Ik heb nu overigens wat nieuws ontdekt, een Japans wonderkind: de Mazda MX-5. Hij rijdt vreselijk goed.’

Kleren
‘Kleding en mode inspireren me en ik ben onder de indruk van de nieuwe ideeën die er steeds zijn. Ik kijk graag naar Fashion TV en verbaas me dan over Karl Lagerfeld die steeds weer nieuwe dingen verzint, terwijl hij nog ouder is dan ik ben. Als ik ’s ochtends wakker word, bedenk ik eerst wat er allemaal in de kast ligt en wat ik aan kan trekken. Als het beeld van mijn plunje voor die dag compleet is, kan ik opstaan.’

Buurt
‘Overigens is de buurt waar de winkel zit ook een belangrijke inspiratiebron, net als de rest van de stad. Je hebt hier de barbiers van Schorem, waar kappers van over de hele wereld naartoe komen om les te krijgen. We hebben Jordy’s Bakery en er komt hier ook een nieuwe espressobar en een chocolaterie. Het verandert steeds, dat is leuk. Concepten worden in Rotterdam als eerste uitgetest. Dus ik ben wel trots op de stad.

Rotterdam is populair nu en dat merken we ook aan onze klanten, die ons vanuit de hele wereld weten te vinden. Vanmorgen gingen er nog twee brillen met de koerier naar Miami. Die mensen, een professor en een kunstenares, kochten beiden een heel bijzondere bril. Van de week verstuurden we ook al een pakket met een speciale zonnebril van het Oostenrijkse merk Andy Wolf naar Tel Aviv. Veel nieuwe klanten zijn mensen die door hun vrienden worden meegenomen naar onze winkel. Dat is heerlijk.’

eyeclusive.nl