Dan-Brown-Origin-Recensie

Heeft Dan Brown het nog? ‘Origin’ krijgt gemengde recensies

in Boek/Cult by

Hij staat bekend als één van de succesvolste schrijvers van de 21ste eeuw en heeft met De Da Vinci Code een ware klassieke op zijn naam staan. Het nieuwe boek van auteur Dan Brown, Origin, ligt vanaf vandaag in de winkel, maar de recensies zijn niet alleen maar rozengeur en maneschijn.

Origin

In Origin is wederom te lezen over hoogleraar kunstgeschiedenis Robert Langdon (in de films gespeeld door Tom Hanks). Hij bezoekt het ultramoderne Guggenheim-museum in Bilbao (Spanje) voor de onthulling van een belangrijke wetenschappelijke ontdekking van zijn oud-student en miljardair Edmond Kircsh. Wanneer de avond in chaos afloopt dreigt zijn ontdekking voor altijd verloren te gaan.

Langdon vlucht samen met Ambra Vidal, de museumdirecteur naar Barcelona. Daar moeten ze in een race tegen de tijd de ontdekking van Kirsch vinden, voordat hun gevaarlijke tegenstander met machtige vrienden hen voor is.

Zoals we gewend zijn van Dan Brown zit ook Origin vol met cryptische aanwijzingen, symbolen en complottheorieën. Dat maakt het des te interessanter voor de lezer om erachter te komen hoe de vork in de steel zit.

Recensies

Klinkt als een nieuwe bestseller, maar Origin kan niet alleen maar rekenen op positieve reacties. Zo wordt Brown verweten dat zijn succesformule enigszins uitgewerkt is en dat het tijd wordt voor iets nieuws. Zo schrijft Het Parool dat dit er eentje is ‘zonder vaart en spanning, wat het boek niet ten goede komt.’ Bij de Volkskrant zijn ze een stuk positiever. Die melden dat ‘de Amerikaanse schrijver opnieuw een aanstekelijk boek heeft geschreven’ en dat hij ‘altijd even tijd weet vrij te maken om wat historische en toeristische informatie te delen met zijn lezers.’

Meesterwerken

De meningen over Origin mogen dan wel verdeeld zijn, dat betekent niet dat Dan Brown plotseling geen goede schrijver meer is. Integendeel, het oeuvre wat deze man op zijn naam heeft staan, is er één waar velen hun vingers bij aflikken. In 1998 bracht Brown Het Juvenalis Dilemma op de markt en twee jaar later verscheen Het Bernini Mysterie. In 2003 zag zijn ultieme meesterwerk echter het daglicht: De Da Vinci Code. Van dat boek werden maar liefst 80 miljoen exemplaren verkocht. Sindsdien gaat de Dan Brown-trein als nooit tevoren en worden zijn bestsellers door fans verslonden. Dat werd andermaal duidelijk toen recente werken als Het Verloren Symbool (2009) en Inferno (2013) in de boekhandels verkrijgbaar waren.

Bron beeld: YouTube