Crowdfunding: weinig pk’s, wel relevant

in Actueel/Plan B by

Crowdfunding wordt langzaamaan een volwassen economisch model, maar behoudt tegelijk zijn kleinschaligheid en personal touch. Wat vinden we er zo aantrekkelijk aan?

Door Machiel Rebergen

Crowdfunding in Nederland is niet veel meer dan een druppel op de gloeiende plaat van de totale economie. 223 miljoen euro werd er in 2017 bij elkaar gesprokkeld. Een hartstikke mooi bedrag natuurlijk, maar het verhoudt zich toch een beetje als het motortje in een rammelende tandenborstel tot de stuwraketten van een ruimteschip. Van alle kleine Nederlandse bedrijven die financiering verwerven, zo’n 150.000 vorig jaar, doet tussen de 1 en 2 % daarvan dat door middel van crowdfunding. ‘En dan gaat het vooral om MKB-bedrijven van de kleinere soort,’ zegt Gijsbert Koren, crowdfunding-deskundige en de man achter crowdfundingcijfers.nl. ‘Commerciële bedrijfjes haalden afgelopen jaar gemiddeld € 102.000 op; creatieve projecten gemiddeld € 15.000 en maatschappelijke projecten gemiddeld € 6.000.’

Een opvallend effect is echter dat de maatschappelijke relevantie des te groter is. Opeens bepalen wijzelf mede welke bedrijven een kans krijgen. En dat doen we dan ook. Behoorlijk massaal zelfs – al valt niet te meten om hoeveel investeerders het precies gaat, voordat je met porties van pakweg 100 a 200 euro bij de 223 miljoen euro bent, moet je toch met een aanzienlijke groep zijn. ‘Voor mensen die hun geld in crowdfundingprojecten investeren, is de emotionele motivatie bijna altijd minstens zo belangrijk als het rendement,’ zegt Koren. ‘Vaak zelfs belangrijker. Dat vind ik er zo mooi aan. Je bent echt persoonlijk betrokken bij het bedrijf. Je gaat misschien naar een lancering, je communiceert met ze, volgt ze, koopt hun producten. Dat is als investeerder een leuke meerwaarde. Je ziet ook veel (ex-)ondernemers die het leuk vinden sympathieke projecten te steunen. Andersom is het voor bedrijven ook goed; elke investeerder is meteen een klant en vooral een ambassadeur voor je merk.’

‘Voor mensen die hun geld in crowdfundingprojecten investeren, is de emotionele motivatie bijna altijd minstens zo belangrijk als het rendement. Vaak zelfs belangrijker.’

Niet onbelangrijk: na grofweg acht jaar crowdfunding in Nederland doemt nu een realistisch beeld op van de risico’s en de rendementen. Gijsbert Koren: ‘Zoals bij elke investering is spreiding het toverwoord. Natuurlijk aanvaard je een risico als je investeert. Je financiert kleine bedrijven, en start-ups. Die vallen weleens om. Maar als je je geld goed spreidt, en de bedragen overzichtelijk houdt, dan is het ook financieel gezien de moeite waard.’

De potentie van crowdfunding is enorm. De grens van het publiek is nog lang niet bereikt, zoveel is zeker, en meer bedrijven zullen Korens bedrijf weten te vinden – vooral als financiering vanuit de klassieke partijen zoals banken moeilijk los te peuteren blijft.

Maar ach, misschien is het aandeel is de economie wel helemaal niet zo belangrijk. Misschien is het aandeel in de maatschappij voorlopig veel relevanter.

* Op crowdfundingcijfers.nl is onder het kopje ‘rendementen’ een overzicht te vinden van het rendement per platform.

Laatste van Actueel

0 0,00
Go to Top